‘Haastige spoed is nooit goed,’ schreef de juf van groep 3 op mijn rapport. Niet bedoeld als domper op mijn werkhouding, maar om me te helpen bij mijn manier van leren, ze gaf me een leerstrategie.
Leren en leren leren zijn van dingen waar je de tijd voor moet nemen om te begrijpen hoe je nu eigenlijk leert. Even rustig bekijken wat je nodig hebt, want haastige spoed werkt hier meestal niet.
Het begint natuurlijk met het schooladvies in groep 8. Kortgeleden zagen we in het nieuws zagen dat een te laag schooladvies en toelatingseisen voor een hogere opleiding er soms voor zorgen dat je een andere route uitstippelt. Een andere route van opleidingen dan je eigenlijk zou willen.
Jouw meester of juf kijkt eind groep 8 naar wat je nu goed kunt. Hij of zij kijkt naar de resultaten van de afgelopen jaren, naar hoe jij leert en naar de score van jouw eindtoets.
Waar gaat het dan soms fout?
Het heeft te maken met hoe mensen tegen mogelijkheden aankijken. Dat je op dit moment bijvoorbeeld niet goed kunt rekenen, wil niet zeggen dat dit altijd zo zal zijn. Zoiets noemen we mindset. Als mensen gaan denken: hij is een zwakke rekenaar en er vanuit gaan dat het zo blijft, dan blijft het helaas vaak ook zo. Andersom geldt ook dat als jouw meester of juf kijkt naar wat jij kunt en jou tips kan geven om jezelf te verbeteren, je vaak meer kunt dan je eerst zou denken.
En dat geldt ook voor jezelf; een nieuwe school is een startpunt, zoals op een atletiekbaan bijvoorbeeld. Als je niet voorin mag starten, betekent dit niet automatisch dat je als laatste eindigt. Je kunt zelf veel leren, juist ook van die ene onvoldoende. Waarom vind ik het ene vak makkelijk en het andere niet? Hoe leer ik eigenlijk? Wat ga ik er aan doen?
Het is goed als je hierbij geholpen kan worden door mensen op school of door extra hulp van iemand anders. Het hoeft niet in één keer goed te gaan, het is fijn al je de kans krijgt om te groeien.
Dit geldt niet alleen voor als je een moeilijk vak hebt, maar ook voor als je steeds het gevoel hebt om goed te moeten presteren; ik ben hier toch goed in? Als het steeds goed moet zijn, kun je ook naar je manier van leren kijken. Wat. wil ik bereiken of bewijzen? En opnieuw: hoe leer ik?
Ik wens je alvast veel succes! Als je wilt kun je alles!
Voor de mensen die de regels maken om door te stromen naar een hogere opleiding: een opleiding mag best lastig zijn, maar mag niet onmogelijk worden. Haastige spoed is nooit goed.